Cara Install Lucee di Macbook

Bagaimana saya install Lucee di Macbook.



Saya menggunakan Macbook Pro 13' awal 2011. 

Sebelum ini saya menggunakan ColdFusion Server dan installnya dengan mod Developer Edition. Namun setelah beberapa ketika, terdapat error yang tidak diketahui puncanya. 

-1 : Unable to display error's location in a CFML template.

Setelah di'google' saya masih tidak bertemu jawapan bagi menyelesaikan masalah tersebut.


Jadi, oleh kerana ColdFusion sangat diperlukan saya terpaksa juga install Lucee sebagai alternatif.

Sebenarnya agak sukar untuk install Lucee secara terus ke Macbook kerana pihak penyedia Lucee tidak menyediakan pakej instalasi untuk Macbook.

Cari punya cari di google, akhirnya terjumpa satu blog yang menuliskan panduan langkah demi langkah bagaimana untuk instaal Lucee ke Macbook. 


Walaupun di blog tersebut ia menceritakan tentang cara install Lucee ke Macbook untuk Mac OS X Yosemite, namun saya tetap berjaya install di Macbook saya yang telah diupgrade ke Mac OS Heigh Sierra.

Apa yang penting, ikuti setiap langkah yang ditunjukkan satu per satu. Jangan tertinggal satu pun. Insyaallah, proses instalasi Lucee ke Macbook anda akan berjaya.


Nah, sekarang Macbbok saya sudah dipasangkan dengan Lucee. Tiada lagi masalah untuk buat pengaturcaraan ColdFusion di Macbook ini.

Cuma, saya belum pasti apakah perbezaan antara Lucee dan ColdFusion Server. Satu perkara yang saya jumpa setakat ini di dalam Lucee, tag cftextarea tidak disokong.

Yang lain...? Saya masih belum habis cuba. Insyaallah saya akan update dari masa ke semasa.


* Nota:

Untuk buka page CF Admin anda boleh ke browser anda dan masukkan URL berikut:
Untuk stop/start server tomcat di terminal:
  • catalina start
  • catalina stop
Cara Install Lucee di Macbook Cara Install Lucee di Macbook Reviewed by sipolan on July 22, 2018 Rating: 5

No comments

Comments